Fotografia unui produs inedit, "descoperit" pe rafturile unui hipermarket din Moscova, a impresionat întreaga blogosferă rusă. Produsul, un pachet de seminţe pentru gazon, este împodobit cu fotografia lui Vladimir Putin zâmbitor, iar inscripţia de pe ambalaj te îndeamnă: "Transformă-ţi peluza într-un stadion. Fii pregătit pentru Campionatul Mondial de Fotbal din 2018".
Businessul pe tematica CM din 2018, care se va desfăşura în Rusia, a luat deja startul în această ţară şi, potrivit experţilor, va căpăta un şi mai mare avânt în următorii patru ani, notează cotidianul rus Novâie Izvestia.
Internauţii au reacţionat diferit la fotografia produsului: unii sunt de părere că fotografia este o făcătură, în timp ce alţii îşi declară admiraţia pentru inventivitatea şi operativitatea agenţilor de marketing. În opinia experţilor, astfel de mărfuri vor apărea din ce în ce mai multe în viitorul apropiat.
"Tematica fotbalistică nu este chiar atât de reglementată precum cea olimpică", explică preşedintele Ghildei angajaţilor din domeniului marketingului din Rusia, Igor Berezin. "În ceea ce priveşte Jocurile Olimpice de la Soci din 2014 lucrurile sunt deja clar stipulate: ce parteneri şi pe ce mărfuri pot fi amplasate reclamele. CM din 2018, însă, se află deocamdată în afara zonei de reglementare", precizează Berezin.
De asemenea, în opinia interlocutorului ziarului rus, atributele din domeniul fotbalului sunt mult mai răspândite decât, de exemplu, cele din domeniul biatlonului, fotbalul oferind producătorilor de mărfuri un spaţiu extrem de larg pentru fantezie.
Astfel, cu succes se vând tricourile care au inscripţionat sloganul pe care îl adoptase Rusia în lupta pentru dreptul de a organiza CM din 2018: "Ready to inspire". Unele companii intenţionează pur şi simplu să reediteze acţiunile de vara trecută, gândite pentru Campionatul din Africa de Sud. "Vara se vindea foarte bine gazonul rulou, la cumpărarea a trei rulouri fiind oferită cadou o minge de fotbal", povesteşte angajatul unui magazin pentru grădinărit.
În schimb, vânzătorii de vuvuzele şi fluiere nu au remarcat, deocamdată, o creştere a cererii la mărfurile lor după ce s-a anunţat că Rusia va fi gazda CM din 2018. Însă, ei speră că situaţia se va schimba odată cu sezonul cald: indiferent de statutul ţării în ratingul fotbalistic, marfa este una care se caută.
De asemenea, în puncte comerciale specializate au apărut genţi, căni şi tricouri cu imaginea caricaturală a unui om care, potrivit inscripţiei, reprezintă "spiritul rus al lenei şi alcoolismului". Este adevărat că autorii acestui suvenir sunt de părere că simbolul va deveni actual chiar mai devreme, cu prilejul Olimpiadei din 2014.